Μείωση του κινδύνου πρόκλησης ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα πλοία
Anna Maersk
Το μηχανοστάσιο του MV Kapadokia

Τα φορτηγά και τα αυτοκίνητα είναι υπεύθυνα για το μεγαλύτερο ποσοστό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις πόλεις. Η ρύπανση από τα οχήματα προέρχεται από:

  • Κατανάλωση βενζίνης και πετρελαίου από τις μηχανές
  • Φθορές στις επενδύσεις των φρένων
  • Φθορές στα ελαστικά των αυτοκινήτων.

Τα πλοία συμβάλλουν λιγότερο στα προβλήματα ατμοσφαιρικής ρύπανσης επειδή:

  • Χρησιμοποιούν πολύ λιγότερα καύσιμα από εκείνα που θα χρησιμοποιούνταν για την οδική μεταφορά του ίδιου φορτίου, για την ίδια απόσταση
  • Δεν έχουν φρένα και ελαστικά όπως τα αυτοκίνητα που φθείρονται και δημιουργούν ρυπογόνα μικρά μόρια που αιωρούνται στην ατμόσφαιρα.
  • Τα πλοία δεν κινούνται μέσα στις πόλεις όπου η ατμόσφαιρα είναι σε χειρότερη κατάσταση από ότι στην ανοιχτή θάλασσα

Πολλά πλοία χρησιμοποιούν καύσιμα diesel, ιδιαίτερα κατά την είσοδο και απόπλου από το λιμάνι. Τα καύσιμα diesel προκαλούν λιγότερη ατμοσφαιρική ρύπανση από το βαρύ πετρέλαιο που έχει υψηλότερη περιεκτικότητα σε θείο, με συνέπεια τις εκπομπές διοξειδίου του θείου. Νέοι κανόνες που απαιτούν από τα πλοία να χρησιμοποιούν μόνο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο καύσιμο, είναι σε ισχύ από τις 21 Νοεμβρίου 2006, μαζί με διάφορα άλλα μέτρα για την ελαχιστοποίηση της ατμοσφαιρική ρύπανσης από τα πλοία.

Λειτουργικά μέτρα για τα πλοία για την μείωση των αερίων του θερμοκηπίου

  • Έως ότου επιτευχθεί διεθνής συμφωνία θέσπισης πρόσθετων κανονισμών για να μειωθούν οι εκπομπές των αερίων θερμοκηπίου από τα πλοία, έχουν προταθεί τα ακόλουθα εθελοντικά μέτρα:
    • Μείωση της ταχύτητάς των πλοίων κατά μισό κόμβο
    • Χρήση των ειδικών συστημάτων ναυσιπλοΐας για την αποφυγή θυελλωδών και ισχυρών μετωπικών ανέμων, οι οποίοι μπορεί να αυξήσουν την κατανάλωση καυσίμου
    • Ανάπτυξη πιο αποδοτικών μηχανών και συστημάτων πρόωσης
    • Ναυπήγηση μεγαλύτερων πλοίων που μπορούν να μεταφέρουν περισσότερο φορτίο, ώστε να μειωθεί ο αριθμός των